11.07.2010

Oscar Waos Korte, Makeløse Liv

Nå er den en stund siden jeg ble ferdig med denne boken - jeg har visst havnet litt i bakleksen med bokanmeldelser. Men her kommer den ihvertfall. Jeg har tidligere nevnt Oscar, men selv om navnet hans pryder tittelen er dette en historie om hele hans familie, ikke utelukkende ham. Det er også en historie om den Dominikanske Republikk. Og om fuku, som er en forbannelse som Oscar og familien mener de er spesielt utsatt for.

Så vidt jeg fikk med meg veksler fortellerstemmene mellom å tilhøre søsteren til Oscar og en av hans tidligere kompiser. Og i tillegg til historien om Oscar reiser vi tilbake i tid og får høre historien til moren hans, fra tiden hun vokste opp i Den Dominikanske Republikk (barna hennes vokste opp i New Jersey, USA) og vi får innblikk i livet til faren hennes igjen. De er ganske tragiske fortellinger, alle tre, men også interessante. Spesielt godt likte jeg hvordan regimet i republikken var tilstedeværende i størsteparten av boken, og vi fikk se hvordan et politisk regime kan påvirke dagliglivet til dets innbyggere.

Fortellerstemmene blir til tider noe masete, men for det meste liker jeg dem begge. Det er et ganske ungdommelig språk i boken, uten at det blir for muntlig, og det innehar en god dose humor til tross for de dystre historiene. Måten den er skrevet på er kanskje det jeg liker best med boken, og da spesielt fotnotene. De gjorde boken det den var for meg. Alle referansene til Tolkien skadet ikke heller: Oscar er nemlig en feit "nerd" som elsker dataspill, Stephen King bøker, og han vil bli den dominikanske Tolkien. Han sitter ofte på rommet sitt og skriver. Han elsker damer, men damer elsker ikke ham. Stakkars Oscar. Livet hans ble kort, og slutten ble makeløs.

Det var altså mye jeg likte med denne boken, men enkelte deler av den ble langtekkelig, og det var ikke alle de små historiene innad i boken som var like gode. Men alt i alt er jeg glad for at jeg leste boken. Jeg lærte mye om Den Dominikanske Republikkens politiske historie, og jeg fikk lest en sår, men skjønn historie om det å føle seg utstøtt og helt alene. Om å være annerledes. Definitivt verd å lese, selv om den ikke når helt opp på terningen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar