11.09.2012

Leseplan: The Man Booker Prize Short List

Det er tid for nok en Booker-samlesing. Til de som ønsker å delta, vi blogger om bøkene på følgende datoer:


Søndag 16.09: Deborah Levy - Swimming Home
"Swimming Home explores the devastating effect that depression can have on apparently stable, well-turned-out people. Set in a summer villa, the story is tautly structured, taking place over a single week in which a group of beautiful, flawed tourists in the French Riviera come loose at the seams."

Swimming Home er en kort bok som alle kan rekke å lese ferdig til søndag, til tross for en travel helg med bloggtreff og bokfestival. Innleggene kan publiseres på kvelden, eller eventuelt på mandag om de av oss som ikke bor i Oslo ikke rekker å få skrevet noe på søndagen.

Fredag 21.09: Tan Twang Eng - The Garden of Evening Mists
"Set during the Japanese occupation, the Garden of Evening Mists follows young law graduate, Yun Ling Teoh, as she seeks solace among the plantations of the Cameron Highlands. Here she discovers Yugiri, the only Japanese garden in Malaya, and its owner and creator, the secretive Aritomo. Aritomo agrees to accept Yun Ling as his apprentice 'until the monsoon' so that she can design a garden in memorial to her sister. But over time the jungle starts to reveal secrets of its own..."

Torsdag 27.09: Will Self - Umbrella
"Umbrella sets out to understand the nature of the modern world by going back to the source - the industrial madness of World War One. Set across an entire century, Umbrella follows the complex story of Audrey Death, a feminist who falls victim to the encephalitis lethargica epidemic that rages across Europe, and Dr Zack Busner, who spends a summer waking the post-encephalitic patients under his care using a new and powerful drug."

Onsdag 03.10: Alison Moore - The Lighthouse
"Futh, middle-aged and recently separated, stands on the outer deck of a North Sea ferry. He is heading to Germany for a restorative walking holiday, yet he cannot forget his mother's abandonment of him as a boy and his first trip to Germany with his newly single father. It was on this first trip that he neglected to do something, and this omission threatens to have devastating repercussions the second time around."

Mandag 08.10: Jeet Thayil - Narcopolis
"Shuklaji Street, in late 1970s Old Bombay. In Rashid's opium room the air is thick with voices and ghosts: Hindu, Muslim, Christian. Here, people say that you introduce only your worst enemy to opium..."

Søndag 14.10: Hilary Mantel - Bring Up the Bodies
"The year is 1535 and Thomas Cromwell, chief Minister to Henry VIII, must work both to please the king and keep the nation safe. Anne Boleyn, for whose sake Henry has broken with Rome and created his own church, has failed to do what she promised: bear a son to secure the Tudor line. As Henry develops a dangerous attraction to Wolf Hall's Jane Seymour, Thomas must negotiate a 'truth' that will satisfy Henry and secure his own career. But neither minister nor king will emerge undamaged from the bloody theatre of Anne's final days."

Jeg sparer denne til sist slik at de som ønsker (meg ihvertfall) kan få tid til å lese Wolf Hall før Bring Up the Bodies.


Mandag 15.10 kan de som vil skrive et oppsummeringsinnlegg hvor en personlig vinner kåres. Tirsdag 16.10 utropes vinneren. All informasjon om bøkene har jeg hentet fra Bookerprisens nettsider. Hvis noen ønsker at jeg skal endre datoene er det bare å gi beskjed.

21 kommentarer:

  1. Jeg har veldig lyst til å være med men jeg har rett og slett ikke tid. Dessuten så vil jeg eie disse bøkene og ikke kjøpe på kindlen så da får jeg neppe dem før det er for sent uansett. Men 3 står allerede høyt oppe på ønskelista.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fordelen med å ikke bli med er at du får en oversikt over hvilke bøker som er verdt timene man bruker på de og hvilke som ikke er det :)

      Du kan eventuelt bli med på en eller flere av de siste bøkene hvis du får dem til da.

      Slett
    2. Jeg kjøpte selvsagt de tre bøkene men tror jeg bare muligens rekker Narcopolis.

      Ps: Senor Vivo går utrolig mye tregere enn den forrige :(

      Slett
    3. Jeg likte Senor Vivo veldig godt, men ble ikke like frelst som jeg ble av Don Emmanuel. Jeg er veldig spent på den tredje. Av Louis de Bernières sine bøker er Don Emmanuel og Notwithstanding mine favoritter. Også kan jeg legge til at jeg har ende ikke lest en jeg ikke har likt av hans bøker.

      Slett
  2. Fin plan, Ann Helen. Satser på at det skal funke fint:-) Flyet mitt går heim på ettermiddagen søndag, så håper å publisere omtale av Levy-boka søndag kveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tar også fly søndag ettermiddag, så kommer ikke så sent hjem =) Satser på det samme som deg.

      Slett
  3. Det blir nok ikke noe bookersirkel på meg iår heller, på tide man innser sine egne begrensninger, men hvis jeg leser noen av de blir det sikkert the Lighthouse, for middelaldrende menn i kriser er som sagt min spesialitet. Og kanskje den om feminsten.
    Gleder meg til omtalene, og slenger meg på hvis jeg får tid - nå som har kindle er ingenting umulig.

    (et innlegg uten hundebilder????)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bli med på de du får tid til eller de du har mest lyst til å lese, trenger ikke være med på alt.

      Det blir spennende å se om The Lighthouse er en dårlig kopi av Barnes, eller en strålende og original bok. Jeg vil vel egentlig tro at den er noe midt i mellom, men håper på det siste.

      Hundebildene hører egentlig kun til i månedsoppsummeringene, men i det siste har jeg skrevet så lite annet at det kan virke som om det er hundebilder over alt. Jeg klarte ikke helt å finne en god unskyldning for å stappe hundebilder i Bookerinnleggene. Ser for meg at det er enklere med dine joggeinnlegg ;)

      Slett
  4. Tempting. Men jeg har et særdeles shabby rulleblad når det kommer til samlesning (fullføringsrate på 2/12, og omtaleprosent på 0,0).

    Mulig jeg sniksamleser noen, den med feministen og WW1 frista. Også tudorboka, hvis jeg rekker nr. 1 også..

    SvarSlett
    Svar
    1. Begynn på en av bøkene hvis/når du føler for det, så ser du om den er ferdiglest til riktig dato eller ikke ;)

      Jeg kan forresten advare om at medlemmer av en Booker-gruppe på Goodreads mente Umbrella var uleselig. Det var den boken færrest personer likte og kom på bunnen av bokrangeringen. Håper jeg er helt uenig med dem for jeg syns boken virker interessant, men nå vet dere ihvertfall at den kan være tung.

      Slett
  5. Tempting. Men jeg har et særdeles shabby rulleblad når det kommer til sammlesning (fullføringsrate på 2/12 og omtaleprosent på 0,0).

    Mulig jeg sniksamleser noen hvis jeg får tid. Den med feministen og WW1 frista. Og tudorboka, hvis jeg rekker nr. 1 også...

    SvarSlett
  6. Amibisiøs tidsplan! Det blir spennande å følgje med frå sidelinja. Eg har lyst til å lese The Lighthouse og Narcopolis, så det kan hende eg slumper til å lese dei saman med deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det må nesten være så ambisiøst om vi skal rekke å lese alle før vinneren kåres. Hektisk, men gøy. Yay, håper du rekker å lese et par du også =)

      Slett
  7. (Vil også lese opiumsboka når jeg tenker meg om).

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg trodde egentlig ikke at jeg ville lese den, men etter å ha kjøpt boken har jeg plutselig veldig lyst til å lese den. Vet ikke helt hvorfor.

      Slett
  8. Så hyggelig initiativ :)

    Jeg er med! Mulig at jeg ikke rekker Swimming Home før mandag, men skal gjøre mitt beste.

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt forståelig, det er en travel helg. Jeg vurderer å lese den ferdig til fredag, for da har jeg helt fri. Ingen jobb, ingen skole, noe som er ganske uvanlig. Et hav av tid til å skrive omtale.

      Slett
  9. Det var veldig deilig med noen slike gode boktips nå følte jeg! Jeg skal prøve å få vært med på i alle fall en av samlesningene i alle fall!

    SvarSlett
  10. Hei :) Hva skjer med Bookerlesingen? Jeg la ut innlegg om Umbrella på søndag, - litt av en nøtt. Jeg er på reise på østkysten av Amerika denne uken og får ikke lest så mye...Kommer til å lese videre, men innser at jeg ikke har så gode sjanser med tidsplanen din. Hva med deg? Holder du på?
    :) :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har falt helt av alt som heter blogging og en stund også lesing. Jeg skal forsøke å samle de omtalene som har blitt og blir skrevet, men jeg er desverre ikke med selv. Jeg har hatt lesetørke en stund nå og føler ikke jeg har blogget slik jeg ønsker å blogge i det hele tatt i år. Dermed har jeg tatt en uoffisiell pause. Kommer nok tilbake snart, men jeg vet ikke enda om "snart" vil si om to uker eller to måneder.

      I mellomtiden fortsetter jeg å lese andres blogger.

      Slett