01.01.2017

Lesemål 2017

So please, oh PLEASE, we beg, we pray, Go throw your TV set away, And in its place you can install, A lovely bookshelf on the wall. 

- Roald Dahl

Biblioteket er på plass, men akkurat for øyeblikket er det lagringsplass for planker og verktøy som brukes for å fikse en vinduslekkasje med tilhørende fukt i veggen. Når det er ute av verden og jeg har fått mitt fine bibliotek tilbake er det første målet for 2017 å tilbringe mer tid der enn foran en tv-skjerm. Enn så lenge har jeg en god sofakrok som fungerer ypperlig til lesing, spesielt siden vi ikke har tv i stuen. Den største utfordringen er nok min Macbook Pro som har en tendens til å stjele en del oppmerksomhet. Blogging er en godkjent utenomlese-aktivitet som foregår på Mac'en, men å tilbringe en hel kveld med å se x antall episoder av The Big Fat Quiz for n'te gang og å spille mobilspill samtidig er ikke lenger godkjent. Men kanskje en episode kan gå bra..

Så til årets første store begivenhet: avsløringen av årets lesemål! I fjor var det i hovedsak lystlesning som gjaldt, i år skal det krysses i hytt og pine. Jeg skal gjennomføre følgende:

1. Lese 65 bøker
2. Fullføre minst 9 av 12 bøker fra utfordringen Back to the Classics
3. Lese to bøker av Dickens
4. Lese tre norske klassikere
5. Lese minst 7 av de nominerte til Bookerprisen
6. Lese minst 4 av de nominerte til den internasjonale Bookerprisen
7. Lese 10 bøker fra The Guardians liste over 1000 bøker man bør lese. Minst en fra hver kategori
8. Lese minst en bok skrevet av Stefan Zweig, Louis de Bernieres, Cormac McCarthy, P.G. Wodehouse og Colin Dexter
9. Lese Jane Eyre på nytt
10. Lese 10 non-fiction bøker

Hver måned skal det oppsummeres hva jeg har fullført og hva som gjenstår. Inspirert av Ingalill har jeg laget en liste over 25 bøker jeg har som mål å lese i år, de fleste er dekket av lesemålene. Listen finner dere her.

Nå kan det nye året begynne!

11 kommentarer:

  1. Ah! Nytt år, blanke ark og luftige ambisjoner. Finnes det bedre?

    Spennende mål! Jeg vurderte Booker-mål jeg også, men det passer veldig dårlig sammen med mine planer om å lese 40 bøker fra egne hyller og 20 nye norske. Vi får se når tiden kommer, men tror jeg heller jobber med etterslepet av tidligere Booker-sesonger siden de allerede står i hyllene.

    Gleder meg til å følge deg i året som kommer. jeg har også planer om å gjøre 2017 til et comeback-år som bokblogger. Selv om jeg aldri har vært heeelt borte, er det på tide å bli mer produktiv igjen!

    Jeg har for øvrig lest tre på din leseliste. Narnia, David Copperfield og Jane Eyre. Tror jeg må lage en sånn liste selv også. DET går i hvert fall godt sammen med off the shelf utfordring.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fantastisk. Alle ambisjoner virker realistiske, man har jo tross alt et helt år på seg. Spiller ingen rolle at man ikke klarte å nå målene i fjor, det er jo et nytt år.

      Med mindre du har planer om å lese ekstremt mange bøker blir det ikke så mye tid til booker innimellom 40 off the shelf og 20 norske nei. Slike harde prioriteringer må vi alle foreta hehe.. Og så vet vi jo at vi stort sett går der leselysten vil ha oss, selv om vi har masse mål vi prøver å nå.

      Gleder meg til å følge deg også! Jeg merker det er veldig kjekt å lese bokblogger igjen og enda gøyere når de jeg har fulgt i mange år er aktiv.

      Alltid gøy med lister! Jeg fant din, men har kun lest seks av de du har planer om å lese i 2017.

      Slett
  2. Nytt år og nye muligheter! Det gleder meg at du er tilbake på målsporet, og håper det held heilt til desember.

    Eg fant nokon kjente titler på Guardian-lista, og 6 bøker på listchallenges-lista. Booker blir bra! Har du sett på Goodreads Eligible-lista?

    SvarSlett
    Svar
    1. Eligible-listen til Bookerprisen er helt ødelagt. Kun tolv bøker på den etter noen teite folk har kommentert at de mente listen ikke kunne være som den var. Jeg har sendt han som lager listene en melding og spurt om han kan legge til de bøkene han fjernet igjen, men har ikke fått svar. Listen til den internasjonale bookerprisen er inntakt, så den må jeg kikke litt på. Har du funnet noen du vil lese?

      Målsporet er gøy!

      Slett
    2. Eg har ikkje lagt merke til at den lista var øydelagt, eg var ikkje klar over at det faktisk var ei liste allerede. Eg har kun sett på den internasjonale lista. Eg las ei bok i fjor frå den lista, den var heilt grei (Marie Sabine Rogers Å telle duer), elles har eg kun kikka delvis på den.

      Slett
  3. La jeg tidligere i dag fra meg en kommentar hvor jeg snakket om lystlesing? Tulla bare. Skal skrive målene mine etterpå.

    Liker non-fiction og Dickens. Og ELSKER listchallenges.

    (Nytt av 2017, tv-serier jeg klarer å se mens jeg spiller candy crush er ikke god nok til å fullføres eller kanskje:candy crush kun tillatt under dobesøk/amming/mens jeg hører lydbok)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg leste bare "skal skrive målene mine etterpå"... yay, blogginnlegg!

      The Big Fat Quiz er fantastisk, men det går fint an å spille Bingo eller Candy Crush samtidig som jeg ser på, forutsatt at jeg ser det for andre, tredje, fjerde osv. gang. Ellers er jeg enig med deg.

      Glemte nesten å ta med non-fiction, men siden det er et mål jeg egentlig regner med å klare er det veldig fint for statistikken sin del å ha med. Dickens klarer jeg jo aldri, men kanskje 2017 er året.

      Slett
  4. Gode mål! Noe som minnet meg på at jeg ikke satt Booker-prisen som målsetning hos meg. Deltok for første gang i 2016 og syns jeg fikk mye ut av nominasjonslistene. Takk for påminnelse! Og den listesaken til Ingalill ja, den er også fristende, selv om den lukter veldig TVANG... Ikke rar den kommer fra tvangslesegeneralen... Jeg har Kristin Lavransdatter trilogien og ei DIckensbok jeg har lyst til å sette på lista, men det vibrerer i den vonde viljen bare med tanken på at jeg skal kommitte meg. Vi får nu se :) Godt nyttår forresten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Strålende at du vil fortsette å være med på Booker. Det pleier å være veldig gøy, selv om det alltid er et par man ikke forstår hvorfor kom med på listen.

      Du kan jo ha et klassikermål, for da passer både Kristin Lavransdatter og Dickens inn i målet uten at du MÅ lese akkurat de to.

      Godt nyttår!

      Slett
  5. Bra mål! Jeg liker spesielt Narnia (jeg har også et Narnia-mål i år!), non-fiction og Cormac McCarthy.

    Tror det kan bli spennende å følge med gjennom året!

    SvarSlett
  6. Kryssing done. Ble bare 6, men moro læill. Føler meg svært (mer enn vanlig) involvert i andres lesemål nå som jeg har krysset i øst og vest. Intervention needed. Har funnet mange bøker jeg skjønner jeg må få lest da, feks har hele verden lest Maya Angelou, feks?

    Med så ambisiøse lister rundt omkring må 2017 bli tidenes leseår. Har flere Zweigbøker liggende. Noterer!

    SvarSlett